Op bezoek bij Piet en Joop(+)

Deze keer waren we op een wel heel bijzondere locatie bij twee van onze leden op bezoek.
We waren bij Piet van Regteren en Joop Straub, samen met Hans Wabeke, Ben van Stroe en als invaller Bertus van Essen, verzorgen zij de vogels in de volière die staat op het terrein van de Kinderboerderij “De Schaapskooi” Het was in 1984 toen het initiatief werd genomen om een volière in de wijk “Brandenburg” te realiseren.
Een volière in de wijk is leuk en voor de kinderen interessant maar zoiets moet ook schoongehouden worden en de vogels worden verzorgd. Nadat de gemeente in 1990 de volière af wilde breken stelde WVT voor om deze over te nemen. Het was Arend Smits, die als bestuurslid bij WVT het initiatief nam om een volièreteam te formeren. Met Arend Smits als coördinator werd dit volièreteam bestaande uit Nol Wellerdick, Jan van Dijk, Willem Bruggink, Teus Steenbeek, Bertus van Essen, Hr. de Vries en Hr. de Graaf ingesteld. Begonnen werd met eerst alles grondig schoon te maken en ging er nieuw zand in de buitenvolières en de door de gemeente aangeleverde kerstbomen werden geplant. Dat deze kerstbomen het bij de vogels niet al te lang uit zouden houden was bij aanplant al bekend, de aanwezige vogels zorgden hier wel voor.

Ook werd de jacht op de vele aanwezigen muizen geopend, met als resultaat dat er meer dan honderd het slachtoffer werden. Elektra werd aangepast en zo konden er in de winterdag verwarmingslampen worden opgehangen om het drinkwater ontdooid te houden.
Deze oranje lampen gaven ’s-avonds een leuk effect in de volières. Zoals gezegd werden de vogels verzorgd door de mensen van WVT, het benodigde zaad en overige benodigdheden  kwamen via de plaatselijke dierenspeciaalzaken en werd betaald door de gemeente.
De eieren, die de aanwezige kippen legde, werden in eerste instantie verkocht aan de teamleden voor ƒ 0,10, later werd dit afgeschaft en nam de dienstdoende verzorger de eieren mee. In eerste instantie stond de volière alléén in de wijk, maar zoals in vele gemeenten werd er ook in De Bilt gekeken naar een geschikte plek voor een Kinderboerderij. Deze plek was snel gevonden en werd er ook een nieuwe volière gebouwd als onderdeel van de Kinderboerderij.

De verzorging voor de “Boerderij” en de aanwezige dieren werd verzorgd door Kees van Vulpen (in dienst van de gemeente) echter de verzorging van de volière bleef in handen van het volièreteam. Voordat deze nieuwe volière werd geopend waren er diversen leden van onze vereniging die vogels beschikbaar stelde. Met diversen soorten vogels werd er ook gekweekt, het was Piet van Regteren die voor de verkoop van de overtollige vogels zorgden, ook kocht hij regelmatig andere soorten aan en zorgde hij op deze wijze voor vers bloed.
Toen Arend Smit te kennen gaf met de coördinatie van het team te stoppen was het Piet van Regteren die deze taak op zich nam. Samen met de in het begin genoemde teamleden doet hij dit nog steeds. Er wordt telkens één week dienst gedraaid die op vrijdagmiddag wordt overgedragen, dan treffen de “oude” en de “nieuwe” verzorger elkaar, wisselen gegevens uit en dragen de verzorging over aan hun opvolger. En vanzelfsprekend stelde we ook aan Piet van Regteren en Joop Straub de vraag “hoe zijn jullie met de vogelhobby begonnen”.

Piet, afkomstig van een boerderij in Hasselt had achter het huis in zijn jeugd al een volière en was, in de polder wonende, al vroeg geïnteresseerd in o.a. weide vogels.
Het kon dus niet uitblijven dat hij zodra de gelegenheid daar was een volière in zijn tuin bouwde. Bij Joop is de liefhebberij voor de vogels langzaam gegroeid.
Op een bepaald moment was hij met zijn kleinzoon in de kinderboerderij en stonden ze samen naar de vogels te kijken toen er door een bestuurslid van WVT werd gevraagd of Joop soms interesse had om af en toe de vogels te verzorgen. Vanaf dat moment begon hij als invaller bij ziekte en/of vakantie. Inmiddels behoort hij tot het vaste team van verzorgers.
Dit team kan nog wel wat uitbreiding gebruiken, bent u geïnteresseerd neem dan even contact op met Piet van Regteren. (030-2282245) Wellicht zijn er onder ons leden die wel eens een paar vogels voor de volière af willen staan, u doet de teamleden hier een groot plezier mee.
Neemt u dan even contact op met Piet van Regteren. Er wordt telkens één week dienst gedraaid met wisseling op vrijdag, ook als u af en toe wilt invallen bent u van harte welkom, u zult er ± één uur per dag mee bezig zijn.

Vanaf 23 september 2006 is: “De Schaapskooi” een project van Reinaerde en omgedoopt tot “Buurtboerderij”. Hier vinden tien mensen met een beperking een zinvolle dagbesteding.
Deze mensen houden zich bezig met de verzorging van de boerderij en de dieren, maken leuke cadeautjes die ook worden verkocht.
Op deze wijze vindt een integratie plaats van mensen met een handicap in de maatschappij en is: “De Schaapskooi” een laagdrempelige ontmoetingsplek tussen mens en dier en mensen onderling.